F1 2016 features - Wat kun je allemaal verwachten?
Het grootste punt van kritiek dat Codemasters kreeg te horen van fans over F1 2015, was het gebrek aan een volwaardige carriere-modus. Ja, het was mogelijk om een bestaande coureur uit te kiezen en daar Grand Prix mee te rijden, maar daar was het dan ook wel mee gedaan. De belangrijkste uitdaging voor Codemasters was dan ook om dat aspect flink op de schop te nemen.
Een nieuwe en uitgebreide carriere-modus
Het lijkt erop dat Codemasters de fans tevreden gaan stellen met F1 2016, want van wat we hebben gezien en gehoord over de carriere-modus voldoet het precies aan de eisen van de fans. Ten eerste moet je nu een eigen coureur maken, die je qua uiterlijk zelf in elkaar kan zetten en waarbij je ook zelf de leeftijd en nationaliteit kan bepalen.
Vervolgens is het zaak om het team uit te kiezen waarvoor je gaat rijden en dat is verreweg de grootste keuze die je moet maken. Het is natuurlijk aanlokkelijk om gelijk te gaan voor een team als Mercedes, Red Bull of Ferrari, maar des te hoger het team op de ranglijst staat, des te hoger de eisen zijn. Bij Mercedes zullen ze bijvoorbeeld zeer snel resultaat verwachten en aan het einde van het seizoen een Top 3-klassering.
Kies je echter voor een opleidingsteam zoals Toro Rosso of een wat lager geclasseerd team als Force India. Bij zulke teams krijg je als coureur de tijd om te wennen aan de wagen en kan je langzaam maar zeker stijgen in het klassement. De keuze zal daarbij vooral afhangen van het feit of je een beginnen of een veteraan in de F1-serie bent.
Het is in F1 2016 ook mogelijk om een carriere-modus te kiezen die tien seizoenen lang duurt, in plaats van de gebruikelijke vijf jaar, waardoor je in principe echt de carriere van een coureur doorloopt.
De Team Engineer en Agent
Eén van de nieuwe F1 2016 features die ook onder de carriere-modus valt, is het managen van jouw eigen auto en je imago. Hierbij krijg je de hulp van twee belangrijke figuren, te weten de Team Engineer en jouw Agent.
Eerstgenoemde zal helpen om de auto zo mogelijk af te stellen naar jouw eisen en persoonlijke stijl. Daarnaast kan hij ook meedenken aan bijvoorbeeld de bandenstrategie die gebruikt gaat worden tijdens een bepaalde Grand Prix.
De Agent daarentegen houdt zich totaal niet bezig met het race-aspect van jouw carriere, maar juist alle aspecten die daar omheen vallen. Ze zal je helpen zaken als je contract en natuurlijk wat te doen in het geval je wordt ontslagen bij een team, als je bijvoorbeeld niet voldoet aan de eisen die het team heeft gesteld. Ook zal ze proberen om het beeld van de buitenwereld van jou heeft bij te stellen, waar dat nodig is, door je bijvoorbeeld te boeken bij een groot evenement.
De twee karakters hebben niet in directe zin te maken met je rijprestaties, maar ze zorgen wel voor een volwaardige ervaring en je zal je er ook een echte coureur door voelen.
Nog meer realisme in F1 2016 features
Dat extra puntje aan realisme heeft Codemasters ook geprobeerd door te voeren in andere elementen van de F1 2016 features. Elk element dat in een echt F1-weekend zit, is nu terug te vinden in de game zelf.
Naast de kwalificatie voor een race, krijg je nu ook de keuze om oefeningen te rijden in de loop naar een Grand Prix toe. Je krijgt daarbij niet alleen een goed gevoel voor de baan zelf, maar door verschillende oefeningen leer je ook beter hoe jouw auto reageert op het circuit. Zo kan je door middel van oefenrondjes goed analyseren wanneer je banden het beginnen te begeven en op basis daarvan kan je een persoonlijke bandenstrategie opstellen.
Het is ook mogelijk om een oefening te doen waar je simpelweg door poortjes moet rijden. Het lijkt een kinderlijke opdracht, maar op die manier leer je snel de ideale lijn te rijden en hoef je niet meer de hulpmiddelen te gebruiken die in de game zitten.
Voordat een race van start gaat, zal in F1 2016 eerst een opwarmronde gereden worden, net zoals in het echt gebeurd. De ronde is niet bedoeld als een opwarmer voor de coureurs, maar voor de banden, motor en rem die dan niet ijskoud van start. Via een kleine display kan je precies zien of alle onderdelen goed opgewarmd zijn of dat je nog even goed moet zigzaggen. Het zijn kleine dingen, maar dit soort F1 2016 features zorgen ervoor dat de game enorm realistisch aanvoelt.
Terugkeer van de Safety Car
Naast een volwaardige carriere-modus, was er ook een andere feature die uit F1 2015gehaald was en waarvan fans de terugkeer verlangden: de Safety Car. Deze auto is, zoals de naam al verklapt, bedoeld om ervoor te zorgen dat een race niet uitloopt op een groot drama.
Bij hevige regenval kan er bijvoorbeeld door de wedstrijdleiding voor worden gekozen om te starten achter een Safety Car, in plaats van een reguliere start. Bij een natte baan kan een normale start namelijk uitlopen op een botsfestijn, zoals dat gebeurde bij de start van de Belgische Grand Prix in 1998, waar dertien coureurs in de eerste ronde al crashten.
Codemasters heeft naast de normale Safety Car ook de Virtual Safety Car geintroduceerd. Als er tijdens een race een groot ongeluk gebeurt en brokstukken moeten worden opgeruimd, dan moeten coureurs langzaam rijden, alsof er een Safety Car voor rijdt. Het is een stuk realistischer in vergelijking met F1 2015, waarbij de rest van de auto’s soms roekeloos voorbij een gecrashte auto vlogen en er geen rekening werd gehouden met de brokstukken op de weg en de veiligheid van de coureur.
Naast deze nieuwe F1 2016 features heeft de game ook nog talloze kleine veranderingen, zoals een beter crashsysteem en natuurlijk mooiere graphics.
Bron: XGN.nl