Assassin's Creed Origins Review - Een nieuw begin voor de serie?
In Assassin’s Creed Origins nemen we de tijdmachine verder terug dan ooit tevoren in de serie, naar het jaar 49 voor Christus. Het is de tijd van grote namen als Caesar, Pompeius en Cleopatra. Maar Cleopatra is op dat moment verbannen. Haar jongere broer Ptolemy zit op de troon en regeert het land met een ijzeren vuist.
Ook de Medjay Bayek – een beschermer van het volk – voelt de vuist van Ptolemy in zijn thuisstad Siwa en wordt slachtoffer van een tragedie. Hij komt er tegelijkertijd achter dat de jonge Egyptische Farao niet zelf zijn land controleert, maar dat hij wordt gestuurd en gemanipuleerd door een groep invloedrijke bewindslieden die zichzelf verstopt achter maskers. Bayek gaat eropuit om wraak te nemen op deze Order of the Ancients en het recht te laten zegevieren, in dit singleplayer actie-avontuur.
Een interessante protagonist
Bayek is een interessante protagonist en verschilt op veel gebieden met de rest van de hoofdpersonages in de Assassin’s Creedserie. Als Medjay heeft hij al veel meegemaakt en weet hij hoe de wereld in elkaar zit, met machtige personen die profiteren en de zwakkeren die de klappen van de zweep vangen. Daarnaast is hij ook een volleerd krijger en je zult de eerste paar uur dan ook niet bezig zijn met het leren van de basistechnieken van een assassin.
Het meest interessante aan Bayek is misschien nog wel dat hij getrouwd is met de sterke en knappe Aya. De tragedie van Bayek in Siwa treft niet alleen hemzelf, maar ook zijn vrouw en de dynamiek tussen de twee. Je merkt dat het invloed heeft op hun relatie en de keuzes die ze maken.
Het verhaal van Assassin’s Creed Origins is bovendien een perfecte catalysator om meerdere werelden met elkaar te verbinden. Het is niet alleen een verhaal van persoonlijke wraak en waarbij je veel over Bayek zelf te weten komt, maar ook een verhaal dat een enorme impact heeft op de politiek van Egypte. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Unity, waarbij de Franse Revolutie alleen een achtergrond vormde, worden alle lagen van het Oude Egypte meegenomen in de hoofd- en zijmissies, van politiek en religie tot de gewone man.
Dat lees je goed, je zult in Assassin's Creed Origins ook de nodige zijmissies spelen naast het hoofdverhaal, maar dat is zeker geen vervelend baantje. De missies zijn, net zoals het hoofdverhaal, heel verhalend en laten je op verschillende manieren kennis maken met Egypte en de samenleving. Bovendien ben je met al die missies een behoorlijke tijd zoet, want als je alleen het hoofdverhaallijn wilt uitspelen ben je ruim twintig uur verder.
Het gevechtssysteem op de schop
Niet alleen het verhaal heeft meer aandacht gekregen in het jaartje rust van de serie. Sterker nog, verreweg de grootste veranderingen zijn gemaakt in het vechtsysteem van Assassin’s Creed Origins. Het systeem heeft al sinds de eerste Assassin’s Creed geen grote stappen meer gemaakt en Ubisoft heeft er deze keer flink werk van gemaakt. Het hele counter-systeem is eruit gesloopt en heeft plaatsgemaakt voor een wat meer klassiek RPG-systeem dat is te vergelijken met The Witcher 3.
Bayek kan snelle of sterke aanvallen uitvoeren, waarbij die laatste ook ‘opgeladen’ kunnen worden voor een vernietigende aanval. Op defensief gebied kan hij aanvallen ontwijken of met een schild blokken. Het is nog steeds mogelijk om een counter uit te voeren, maar dat moet vanuit een blok gebeuren, zonder visuele indicatie en de ‘window’ ervoor is zo klein dat het beter te vergelijken is met Dark Souls. Bayek heeft daarnaast de keuze tot zeven verschillende wapentypes die hij kan gebruiken, die elk specifieke voor- en nadelen hebben, van zwaarden en hamers tot speren en vechtstokken.
Naast de melee-wapens heeft Bayek ook toegang tot vier verschillende typen bogen, die het beste te vergelijken zijn met hedendaagse geweren. Zo heb je een shotgun-boog, een SMG-boog, een sniper-boog en een standaard boog die is te vergelijken met een enkelschotgeweer. Zo is er een boog voor elke situatie en heeft het een grote invloed op je speelstijl, op een afstand én van dichtbij.
Tijdens het vechten genereert Bayek adrenaline, wat wordt aangegeven in een balkje boven zijn levenspunten. Wanneer deze eenmaal is gevuld, kan hij een dodelijke aanval loslaten of in een staat van woede raken, waarbij het extra veel schade aanricht. Welk effect van toepassing is, verschilt per wapen. Hoewel deze zogeheten Overpower-vaardigheid een krachtig middel is om het tij te keren in het gevecht, heeft het ook de neiging om te blijven haken achter obstakels en kan het daarmee grote frustraties oproepen.
Je speelstijl kiezen met nieuwe vaardigheden
Alle opties die Bayek tot zijn beschikking heeft tijdens gevechten zijn bovendien ook aan te passen door middel van vaardigheden. Wanneer je een level omhoog gaat of als je speciale opdrachten voltooit, dan krijg je een Ability Point als beloning, die je kan investeren in drie verschillende takken.
De Warrior-tak is gespecialiseerd in brute kracht en melee-wapens, zoals het versterken van de Overpower-vaardigheid of je schild op een aanvallende wijze in te zetten. De Hunter gaat daarentegen liever stilletjes te werk en specialiseert zich in de boog en betere manieren om je vijanden om te leggen met de iconische Hidden Blade. Tot slot is er ook de Seer, een specialiteit die liever gadgets gebruikt, zoals slaappijltjes, vuurbommen en valstrikken.
De pracht en praal van Egypte...
Tijdens al het vechten en je aandacht richten op de Order of the Ancients, wil je nog wel eens vergeten om om je heen te kijken en dat is een grote zonde bij Assassin’s Creed Origins. Het Oude Egypte ziet er namelijk prachtig uit. Op je avonturen kom je langs groene oases, indrukwekkende steden zoals Alexandrië, golvende zandduinen en natuurlijk de enorme piramides.
Het lichtgebruik is fenomenaal en versterkt nog eens de schoonheden die je tegenkomt. Het zonlicht kruipt het ene moment door kiertjes als je door een gebouw loopt, terwijl het andere moment het met volle macht op je hoofd beukt in de hete woestijn. Maar ook ’s nachts is de game enorm sfeervol, wanneer de fakkels aangaan en de sterren schijnen aan de hemel. Het is een genot om door Egypte heen te lopen en het draagt enorm bij aan de sfeer en setting die het probeert neer te zetten.
Al die bouwwerken en natuurlijke pracht is ook nog eens uitgespreid in de allergrootste wereld die we hebben gezien in een Assassin's Creed-titel. De paarden en kamelen die je tot je beschikking hebt zijn dan ook geen overbodige luxe en als je het reizen even beu bent, kan je ook gebruikmaken van de Fast Travel-functie.
...maar niet alles is schone schijn
Hoewel de levenloze elementen zo enorm mooi zijn in Assassin's Creed Origins, is er helaas minder aandacht besteed aan de bevolking van Egypte. Veel diversiteit bestond er destijds niet in de kledij en haardracht van de gewone man, maar je komt wel erg vaak dezelfde persoon tegen en ook de gezichtsuitdrukkingen van normale NPC’s zijn niet om over naar huis te schrijven.
We zijn bovendien ook op de nodige bugs en glitches gestuit, waarvan de meeste niet veel impact hebben, zoals het vast blijven hangen van een personage of de eerder genoemde problemen met de Overpower-vaardigheid. Wat wel zeer storend is, zijn de meerdere crashesdie we hebben meegemaakt, die altijd gebeuren op het moment dat we doodgaan. Het is niet fijn om dood te gaan, maar om dan weer het spel opnieuw op te moeten starten is al helemaal een domper. Hopelijk wordt dit probleem snel opgelost door middel van een patch.
Assassin’s Creed Origins Review – Een frisse wind door de serie
Ondanks de crashes en kleine bugs hebben wij ons enorm vermaakt met Assassin’s Creed Origins. Het jaartje rust was precies wat de serie nodig had en heeft gezorgd voor een indrukwekkend geheel. Het verhaal is sterk als vanouds met een persoonlijke kant, maar die ook invloed heeft op het grote plaatje, het vechtsysteem dat compleet op de schop is gegaan en veel meer diepgang en uitdaging kent en natuurlijk de pracht die het zonnige Egypte te bieden heeft met zijn diverse uitzichten. Assassin’s Creed Origins is werkelijk een nieuw begin voor de franchise.
De plus- en minpunten
- Interessante protagonist
- Persoonlijk verhaal met veel invloed op het grote plaatje
- Nieuw gevechtssysteem met meer diepgang
- Egypte ziet er fenomaal uit..
- ...maar de NPC's iets minder
- Af en toe bugs en crashes
Bron: XGN.nl